Konferencia

Konferencia a koreai filmről

koreai-filmfesztival
Írta: admin

A “szélsőséges mozi” és a film ‘teste’
Szubverzív képek és narratív stratégiák a kortárs koreai filmben

13th Laterna Film Akadémia

2012. március 28-31. Pécs
“A mozgóképek egyre aggresszívabban vették célba az érzékszerveket nemcsak az ábrázolt témákat illetően, hanem – főképp a digitális technológia eredményeképpen – az audiovizuális megjelenésükben. Ugyanakkor a képek érzékiségét Deleuze nyomán a kreatív gondolkodás alapvető – ha nem egyetlen – forrásának tekinthetjük. Az érzéki kihívása az újszerű, az eddig nem tapasztalt élmény, a kanti értelemben vett fenséges fogalmát éleszti újra, amikor a meglévő kategóriák elégtelennek bizonyulnak az élmény feldolgozásához.

Függetlenül attól, hogy elfogadjuk-e a szélsőséges érzékiségnek a gondolkodásra gyakorolt hatását, ahogy Deleuze javasolja, tagadhatatlan, hogy a kortárs mozgókép szélsőséges vagy multi-szenzorialitása komoly kihívást jelent a kortárs filmtudomány számára. Az egyik lehetséges megközelítési mód egy háromszintű modell alkalmazása, melyben az érzéki kihívása egy fenomenológiai, egy kognitív pszichológiai és egy neurobiológiai szinten ragadható meg. De nyitva áll a lehetőség a filozófiai, esztétikai, feminista, és kultúrelméletek előtt is, hogy történeti magyarázatot adjanak a jelenségre. A szélsőséges érzékiség több nemzeti filmgyártásban is megjelenik napjainkban, így a belga, francia, ír, japán és koreai filmben. Számos film igyekszik tematizálni a normális, az érzékelhető, a gondolható tartományán túlit, a szélsőségest. A konferencia a „szélsőséges mozi” jelenségét a koreai filmben kívánja megvizsgálni három okból. Az első ok az, hogy a koreai film a szélsőségest három elemzési szinten is felveti: az audiovizuális (érzéki), a narratív és a fogalmi szinten, ahol a szocio-pszichológiai témákat és azonosságokat kezeli. A második ok, hogy a koreai filmekben a műfajtól függetlenül nagyon erős az esztétikai feszültség a három, az érzéki, narratív és tematikus szint között, vagyis a legtöbb film esztétizálja és stilizálja (is) a szélsőségest. A harmadik ok pedig egyszerűen az, hogy kevés koreai filmkonferenciát rendeznek a világon.”

Ha felkeltettük érdeklődését, várjuk Pécsen 2012. március 28-tól 31-ig a 13. nemzetközi Laterna Film Akadémián.

A konferenciára előadók jelentkezését várjuk: január 22-ig (regisztrációs lap letölthető)

Bővebb információért látogassák meg weboldalunkat: www.septemartes.com