Filmszakos hírek

ELTÉSEK A FILMKULTÚRÁBAN

ejfel
Írta: film

A 2013−2014. tanév 2. félévében Gelencsér Gábor vezetésével filmtörténeti szeminárium zajlott az ELTE Filmtudomány Szakán Magyar bűnügyi filmek címen. Az órán feldolgozott munkák többségéhez a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet segítségével juthattunk hozzá. Az ELTE és a MaNDA megállapodása értelmében a szeminárium végén születő házi dolgozatok legkiválóbb darabjait a Filmkultúra on line publikálja.

Gelencsér Gábor összefoglalója:

Ahogy a bűnügyi film nem tartozik a magyar filmtörténet legnépszerűbb (vígjáték, melodráma), úgy a szinte teljesen nélkülözött (horror, sci-fi) műfajai közé sem; jelenléte kiegyensúlyozottan és többé-kevésbé egyenletesen kíséri végig az egyes korszakokat. A műfaj vizsgálata ezért lehetőséget nyújt a történeti alapú összehasonlító elemzésre, amelynek során a műfajiságban rejlő formai és társadalmi összetevőket állítjuk előtérbe. A bűnügyi film minderre különösen jó lehetőséget kínál, hiszen narratív eljárása a műfaj meghatározó eleme (a nyomozás mint „mesternarratíva”), jelentése pedig a konkrét társadalmi-ideológiai „üzenet” megfogalmazásától az eA segítségével egy-egy mű beható elemzése mellett ezekre a tágabb formai és társadalmi összefüggésekre is rávilágítunk.

A dolgozatok:
Lakatos Gabriella:  A bűnös a házban van? Cserépy László: Éjfélre kiderül (1942)
Hegedüs Márk Sebestyén:  Magyar Psycho Fazekas Lajos: Defekt (1977)    
Kránicz Bence: Így nyomozunk mi  Mészáros Gyula: A Pogány Madonna (1980)
Fekete Martin: Sekély víz, csekély paranoia  Gyöngyössy Imre−Kabay Barna: Halál sekély vízben (1994)
Bolcsó Dániel: Kódkönyv és vörös függöny Szász Attila: A berni követ (2014)