Info

FULL OF FIRE

10325403_477056202449411_1323124827955760783_n
Írta: film

FULL OF FIRE – Az észak-amerikai és közép-kelet-európai kísérleti film találkozása

A vetítés célja, hogy egyfajta hidat képezzünk a nyugati és a keleti kortárs avantgárd filmes diskurzusban. Az elmúlt évek észak-amerikai avantgárd filmjeiből egy-egy izgalmas alkotást emelünk ki, melyeket hasonló formanyelvet és tematikát képviselő közép-kelet-európai alkotásokkal vetünk össze.

A jelenkori avantgárd film látképe szinte átláthatatlanul összetett, ezért minden szűk válogatás – elkerülhetetlenül – a válogatók ízlését tükrözi.

Az észak amerikai kísérleti film mai arculatát több, a hatvanas években induló hagyomány határozza meg: ilyen például a Stan Brakhage és Bruce Baillie nevéhez köthető lírai absztrakció, a kanadai Micheal Snow által elindított strukturalizmus vagy a Bruce Conner által fémjelzett talált nyersanyagokat használó found-footage film irányzata. A jelenlegi válogatás észak amerikai alkotásait olyan kurrens fiatal alkotók készítették, akik ezen klasszikus gyökerekhez nyúlnak.

A kilencvenes évekig a közép-kelet-európai régió országainak avantgárd hagyománya egymástól igen eltérően alakult mind az intézményi hátteret, mind pedig a domináns formanyelvet illetően. A kanonizált kísérleti filmes irányzatok széles spektrumát lefedő magyar és lengyel avantgárd film nagyrészt egy-egy meghatározó intézményben bontakozott ki (Balázs Béla Stúdió, Filmes Formák Műhelye), a volt Jugoszlávia tagállamainak a többnyire konceptuális filmekre és rögzített performance-okra koncentráló amatőr filmesei filmklubokba (kino klub) tömörültek, a romániai médiaművészek két nagyobb csoporton belül (Kinema Ikon, Sigma) kísérleteztek a mozgókép számos különböző formájával (film videóművészet, hipermédia), Csehországban és Szlovákiában pedig egyáltalán nem alakult ki tartós, experimentális filmre specializálódó formáció. A 21. században a közép-kelet-európai régió kísérleti filmes arculatát egyaránt meghatározza a korábbi évtizedek sajátos avantgárd tradícióinak átörökítése és a nyugati irányzatok befolyása. Jelen válogatás közép-kelet-európai képviselői főleg ez utóbbi tendenciát tükröző munkák: „keleti reakciók nyugati trendekre.”

A vetítési programot válogatták és az azt követő beszélgetést vezetik:
LICHTER Péter és SZALAY Dorottya

2015.05.28. 18:00 óra, Hátsó Kapu, Dohány utca 13.
PROGRAM///////////////////////////////////

Dalibor Baric: The Horror of Dracula (2010) 3’20 – Horvátország
Pszichedelikus atmoszférájú found footage kollázsfilm. Egy Hammer-klasszikus újragondolása.

Katarzyna Płazińska: Chapri (2014) 6’24 – Lengyelország
Impresszionista “portré-film” a papírkészítés folyamatáról.

Kryštof Pešek: The Return/Navrát (2006) 6’26 – Csehország
Keményvonalas strukturalista film, Andrey Zvyagintsev 2003-as munkájának újrarendezése.

Mihai Grecu & Thibault Gleize: Glucose (2012) 7’18 – Románia
Tér-torzulások és átfedések – humoros rövidfilm optikai csalódásokról.

Milan Balog: 1.35. (2003) 8′ – Szlovákia
Mozgófény(másolt)képek a kapcsolattartás korlátairól és lehetőségeiről.

Klausz Péter: Hanna (2013) 7’40 – Magyarország
Found footage absztrakció az emlékezés és a felejtés dinamikájáról.

[szünet]

Stephen Broomer: Spirits in Seasons (2013) 12’17 – USA
Misztikus-kísérteties lírai film egy kisállattemetőről, gyönyörű őszi színekkel.

Scott Fitzpatrick: Places with meaning (2013) 2’50 – USA
Mi történik, ha tintasugaras nyomtatóval készítünk animációs filmet?

Rhayne Vermette: Full of Fire (2014) 2’14 – Kanada
Roncsolt found footage film, blues-os felhangokkal.

Tomonari Nishikawa: 45 7 Broadway (2013) 5’ – USA
Pszichedelikus színekben pompázó városfilm, teljesen analóg, rég elfeledett laboratóriumi eljárásokkal megvalósítva.

Jeremy Moss: The Blue Record (2014) 16’37 – USA
16 mm-es analóg nyersanyagra forgatott lírai esszéfilm az enyészetről. Moss a filmet régi philadelphiai börtönökben rögzítette.

Bryan Boyce: Walt Disney’s Taxi Driver (2014) 4’31 – USA
Martin Scorsese klasszikusa új megvilágításban.

Az esemény az OFF-Biennále Budapest része.