BA Szabad bölcsészet Filmelmélet és filmtörténet szakirány – Javasolt szakdolgozati témakörök

Gelencsér Gábor
  1. Filmelmélet
    • fikció és dokumentarizmus viszonyának elméleti reflexiója a korszak szakirodalmában, rendezői jegyzeteiben és műveiben a Budapesti Iskolától a Balázs Béla Stúdió experimentális dokumentumfilmjeiig
    • a parabolikus forma poétikai alakzatai
    • a műfajiság kérdésének alakulása elméleti szempontból (a műfajiság keretfeltételeinek vizsgálata)
  2. Filmtörténet
    • a műfajiság kérdésének alakulása történeti szempontból (folyamatelemzés, korszakok összevetése, műfaji keresztmetszetek)
    • társművészeti párhuzamok: irodalom és film a hetvenes években, képzőművészet és film a nyolcvanas években
    • a hetvenes-nyolcvanas évek underground, a nyolcvanas-kilencvenes évek non professional művészete; e csoportok hatása a filmtörténeti folyamatokra
  3. Filmelemzés
    • egy-egy lezárult, ugyanakkor kevéssé ismert, illetve feldolgozott életmű elemző bemutatása (pl. Novák Márk, Szörény Rezső, Szász Péter, Fehér György, Kardos Ferenc)
    • motívumelemzés (pl. lakás), konfliktustípusok elemzése (pl. generációs)
    • stíluselemzés (pl. a realista stílus átalakulása a hatvanas-hetvenes években, az időfelbontásos elbeszélésmód stílusalakzatai Fábrinál, Gaálnál, Makknál, Huszáriknál)

Hirsch Tibor
  1. Tematikus, stílustörténeti, illetve filmművészeti értéktől független korszak-reprezentációs- stb. okokból kiválasztott film-párok összehasonlító elemzése.
  2. Egy életműépítő rendező egy meggyőzően elkülöníthető szűk filmes korszakán belül valamely film-vetület: montázs, színészi játék, hang-kép viszony és hasonlók. (Például: Jancsó 1999 után, Szabó a hetvenes években, korai Fellini, kései Antonioni, stb.)
  3. Komplex jelenet-elemzés: látványos populáris filmek tömegjeleneteitől, ismert horror-szekvenciákon, és mis-en-scene újításokat hozó filmképsorokon keresztül fontos “hosszúsnittekig”. (DeMille és Spielberg, Welles és Godard, Jancsó és Tarr, Chaplin és Greenaway, stb.)
  4. Társadalom- és kultúrtörténeti motívum, illetve a szociológia, filozófia, pszichológia vizsgálati körébe tartozó jelenségek reprezentációjának követése egy – e tekintetben tanulságos – egyetlen filmben, esetleg rész-életműben (Például: Jancsó és erőszak, Chaplin és technika, Fellini és az álom, Greenaway és a történelem, Ferreri és a nő, Szabó és Budapest, Welles és bűn, Bódy és a szabad akarat, stb.)
  5. Filológiai kutatás: Egy külföldön nemzetközi hírnévre szert tett magyar emigráns filmes itthoni pályaszakaszának feltérképezése, illetve – ha e pályaszakasz maga is hosszabb, arányosan leszűkítve ezen belül is rövidebb, de koherens részkorszakra: (Korda Sándor Kolozsváron, Zsigmond Vilmos főiskolás évei, stb.)

Kovács András Bálint
  1. Film noir tematika a francia új hullámban
  2. Bresson hatása a modern filmre
  3. Rosselini helye a neorealizmusban
  4. Godard politikai filmjei
  5. Az 1968-as társadalmi mozgalmak hatása a filmművészetre
  6. A modern olasz film hatása a magyar filmművészetre a hatvanas években
  7. Antonioni és Jancsó stílusának összehasonlítása
  8. A német új film társadalmi tematikája
  9. Modern irányzatok a szovjet filmművészetben
  10. A nemzeti tematika a modern lengyel filmben a hatvanas években
  11. A cinema verité hatása a modern filmre

Margitházi Beja
  1. Korai filmtörténet és -elmélet
    • A korai film témái, stílusa és alkotói (pl. Lumiére testvérek, Méli?s, Williamson, Porter, Smith, stb.)
    • A primitív reprezentációs mód (PRM) kialakulása és megszűnése (pl. színészi játék, kameramunka, vágások, térkezelés, stb. tekintetében)
    • A mozgóképről való gondolkodás kezdetei (pl. Münsterberg, Balázs, Epstein, stb. elméletei a korabeli filmek kontextusában)
    • stb.
  2. Filmstílus
    • Plántípusok, formanyelvi megoldások kialakulása, változása (pl. beállítás-ellenbeállítás, flashback, stb.)
    • Rendezői stílusok elemzése és értelmezése (pl. Dreyer, Bresson, Cassavetes, Wong Kar-wai, stb.)
    • Az arcnagyközeli plán filmelméleti vonatkozásai és filmtörténeti alakváltozatai (pl. a klasszikus hollywoodi stílusban, egyes rendezői életművekben, adott filmtörténeti korszakban, stílusirányzat esetében)
    • stb.
  3. Filmkritika
    • Retorikai és stilisztikai tendenciák a mai magyar filmkritikában
    • A filmkritika műfaji változatai a nyomtatott ill. online sajtóban
    • Kortárs magyar film és kritikája
    • stb.
  4. Film és vizuális kommunikáció
    • Film és reklám: a filmplakát (pl. motívumok és kompozíciós trendek; szöveg, kép és film viszonya)
    • Filmes intertextuálitás-típusok (pl. adott film intertextuális utalásainak felgöngyölítése, értelmezése)
    • Filmszínészi játékstílus (pl. szerep, típus, karakter és előadásmód összefüggései adott színészek játékában)
    • stb.

Pápai Zsolt
  1. Magyar film
    • Műfajok és műfajhonosítási kísérletek a harmincas-negyvenes évek magyar filmjében (pl.: Tóth Endre, Hamza D. Ákos)
    • Trendek a kortárs magyar nagyjátékfilmben
    • Trendek a kortárs magyar kisjátékfilmben
  2. Hollywood
    • Szerzők a Hollywoodi Reneszánszban (pl.: Malick, Peckinpah, Coppola, Altman, Allen)
    • Generációk a Hollywoodi Reneszánszban
    • A tévérendezők stiláris újításai a hatvanas-hetvenes évek hollywoodi filmjében
    • A hetvenes évek amerikai BBS-e és az elidegenedés anatómiája (A BBS mint műhely)
    • Ellenkulturális jelenségek a hatvanas-hetvenes évek független és hollywoodi filmjében
    • Objektív realizmus a Hollywoodi Reneszánszban
    • Szubjektív realizmus a Hollywoodi Reneszánszban
    • Műfaji kommentárok a Hollywoodi Reneszánszban
    • A hatvanas-hetvenes évek technikai forradalma az amerikai filmben
  3. Montázs
    • A hosszú beállítások szerepe Hou Hsziao-hsziennél
    • Egy Hollywoodi Reneszánszbeli vagy új-hollywoodi film montázsalapú elemzése (pl.: Trip; Bonnie és Clyde; Vad banda; stb.)

Salamon András
  1. Különböző műfajú filmek hatáselemzése
  2. Gyártástörténet
  3. A dokumentumfilm elmélete és gyakorlata
  4. Magyar film a 80-as évek után

Strausz László
  1. Mozgókép és történelem
  2. Mozgókép és kulturális emlékezet
  3. Kortárs filmelméletek
  4. Kortárs magyar film
  5. Román film

Vajdovich Györgyi 

1. Magyar film a kezdetektől az ötvenes évekig

  • Jellegzetes komikus karakterek a 30-as évek magyar vígjátékaiban
  • A dalbetétek szerepe a 30-as évek magyar vígjátékaiban
  • A magyar vidék ábrázolása a népi filmben (3-4 film elemzése alapján)
  • A francia lírai realizmus magyar közegre való adaptálása a Külvárosi őrszoba c. filmben
  • Szerzői filmes elemek Fejős Pál műveiben
  • stb.

2. Adaptáció és intermedialitás

  • Speciális adaptációs kérdéseket felvető irodalmi művek és filmadaptációk elemzése (pl. önreflexió, stíluselemek, groteszk stb. adaptálása)
  • Más médiumok filmre adaptálásának esetei (pl. színházi mű, képregény, számítógépes játék stb.)
  • Kultúraközi adaptációs esetek elemzése

3. Bollywoodi film

  • A bollywoodi filmipar változása a 2000-es években
  • Az indiai társadalmi változások megjelenése a kortárs bollywoodi filmben (pl. nők helyzete, hátrányos helyzetű csoportok ábrázolása, gyerekhősök stb.)
  • Műfaji kérdések a bollywoodi filmben

Varga Balázs

1. Magyar filmtörténet az ötvenes-hatvanas években

  • a magyar kalandfilm klasszikus formája (Rákóczi hadnagya, Kard és kocka, A Tenkes kapitánya)
  • a szórakozató film (műfaji filmek) és a televízió (korai sorozatok) kapcsolatai a hatvanas években
  • dokumentarizmus a hatvanas évek magyar filmjeiben (Zolnay Pál: Hogy szaladnak a fák…, Herskó János: Szevasz Vera, Bacsó Péter: Fejlövés)
  • ellen/forradalom: 1956 megjelenítése a korszak magyar filmjeiben

2. Kortárs magyar film

  • a filmszakma és a politika kapcsolata (filmtörvény-variációk)
  • a „fiatal magyar film” mint kritikai paradigma és marketingkategória

3. Kortárs film

  • új minimalizmus (Jarmusch, Kaurismäki, Tarr) / Contemporary Contemplative Cinema
  • europuding: hibriditás és határ-talanság az ezredelő európai filmjében
  • falomlás után – a kelet-európai rendszerváltás mozgóképi reflexiója
  • a nemzeti keretek újraértelmezése a kortárs filmben
  • kortárs kelet-európai műfaji film

4. Filmelmélet/filmelemzés

  • identitáskonstrukciók és identitástörténetek a kortárs filmben (Wong Kar-wai, Ang Lee, Fatih Akin, Atom Egoyan, Wim Wenders)
  • „elképzelt közösségek” és „kitalált hagyományok” – a történeti igazság és a történelmi film kérdései

5. Dokumentumfilm

  • dokumentumfilmek a Holocaustról: politikum, etika és narrativitás
  • találkozás az idegennel – dokumentumfilm és antropológia
  • a nyolcvanas-kilencvenes évek történelmi témájú magyar dokumentumfilmjei: interjúk és életutak, én-elbeszélés és narrativitás

Vincze Teréz
  1. Önreflexió a filmművészetben
    • Önreflexív motívumok Peter Greenaway filmjeiben
    • Önreflexivitás Wim Wendersnél
    • Önreflexivitás Lars von Trier életművében
    • Önreflexivitás az iráni filmművészetben
    • stb.
  2. Nemek és film, feminizmus, gender
    • Női figurák ábrázolása különböző rendezői életművekben
    • Női figurák ábrázolása különböző nemzeti filmgyártásokban, korszakokban
    • A homoszexualitás ábrázolása a filmművészetben
    • stb.
  3. Musical és zenésfilm
    • A klasszikus musical műfajának vizsgálata néhány jelentős filmmusical elemzésén keresztül
    • A könnyűzenei kultúra megjelenése a filmművészetben a különböző korszakokban
    • A musical ma: musical-tendenciák a XXI. században
    • stb.
  4. Kortárs magyar film
    • A női alkotók a kortárs magyar filmben
    • Artisztikum és irodalom a filmben (pl.: Tarr Béla, Szász János művei)
    • A rövidfilm műfaja és szerepe a jelenkori magyar filmkultúrában
    • stb.
  5. Távol-keleti film
    • Művészfilmes tendenciák különböző távol-keleti rendezők életművében
    • Artisztikum és erőszakábrázolás kapcsolata rendezői életművekben
    • A minimalizmus fogalmának értelmezése a távol-keleti filmben (pl.: Tsai Ming-liang)
    • stb.

Neked mi jár a fejedben?