Actresses

Németh Vanda: Sok színésznő kis helyen

(E J-yong: Színésznők)

“Képzelj el egy légtérben egy rakás nagy egóval rendelkező színésznőt…”

A nők rivalizálásáról, egymás elleni ármánykodásáról lenyűgöző mennyiségű sztereotípia él a köztudatban, a médiában, és a művészet is előszeretettel ábrázolja ezt a jelenséget. Az ábrázolások többnyire nevetségesnek vagy akár veszélyesnek is mutatják a “cicaharc” szereplőit. E J-yong filmje azonban teljesen más beállításból mutatja be a jelenséget. A film legérdekesebb része, hogy a forgatókönyvírok között szerepel az a hat gyönyörű színésznő is, akiket a filmvásznon is megcsodálhatunk. A történet végig hiteles marad, és nagyon aprólékosan ábrázolja a nők közötti rivalizálás okait, és hogy miért és hogyan látjuk jobbnak, szebbnek és okosabbnak nőtársainkat. Ez a film elsősorban nőknek készült, de úgy gondolom férfiaknak is ugyanúgy jól jöhet, hogy jobban megértsék az oly bonyolultnak mondott női agy működését.

A történet alapja egy Vogue címlapfotózás, mely egy térbe tereli Dél-Korea legbefolyásosabb színésznőit a húszastól a hatvanas korosztályig. A szituáció megadja a film alaphangulatát, kijelöli a jellegzetes kérdéseket: “Ki a szebb?”, “Kinek áll jobban ez a ruha?”, “Ki mennyit fogyott a legutóbbi forgatás óta?”, “Milyen külföldi sikereket értek el?”, “Miben játszott az elmúlt években?” A karrier, a szerelem és szépség témái egyszerre jelennek meg a filmben, egy fontos probléma, a rivalizálás és a féltékenység motívuma köré építve.

Minden karakter külön-külön is remekül kidolgozott, mindenki hozza a korosztályának megfelelő viselkedési jegyeket. Megjelenik a 60 éves díva, aki mindenkitől elvárja a megfelelő tiszteletet, hiszen ő már rengeteg tapasztalattal rendelkezik. Vele szemben feltűnik a visszahúzódó, 22 éves kezdő színésznő is, aki még botladozó zöldfülüként keresi helyét a “nagyok” között. Az érett karakterek a későhúszas-ötvenes korosztályt képviselik, akiknél még erősebb a rivalizálás, hiszen itt már kettős a motiváció: minél nagyobb sikert elérni a magánéletben és a színészi karrirerben is.

A Ki a szebb? témát többször is körbejárja a film, és igazán érdekes, ahogy a hat színésznő ábrázolása bizonyos értelemben kikerüli a választ, és végig érezzük, valamennyien különlegesek és egyedi jellemek. Nagyon jól összegzi mindezt a film során bemutatott fotósorozat, amelyből kiviláglik, mennyire más karakterekről van szó. A Ki a szebb? kérdésre az egyik férfi mellékszereplő adja a legjobb választ, amikor kifejti, hogy a 22 éves Kim Ok-bin és a hatvanas éveiben járó Youn Yuh-jung a legszebb. Ezzel egyértelművé válik, hogy mindegy milyen korosztályt képviselnek, mindegyikük egyformán értékes és gyönyörű, mint azok a drágakövek, melyek az ötletet adták a Vogue csapatának a fotósorozat elkészítéséhez.

A film fókusza a játékidő felétől áthelyeződik. Ráébrednek, hogy egy közös célért vannak itt. A megjelenített karakterek nagyon mások, mégis összeköti őket a munkájuk: az, hogy színésznők. Valamennyien átélték már azokat a nehézségeket, melyek igazán kiforrott női alakká formálták őket. Független, férfiak nélkül is érvényesülni tudó női figurákat látunk. A rivalizálás problémáját is felnagyítja a munkájuk, hiszen színészként még hangsúlyosabban kell megfelelniük a külső elvárásoknak, ami kiélezi a vetélkedést. A film fontos tanulsága, hogy arra is rávilágít, milyen értékes kapcsolatokat nyerhetünk, ha felhagyunk az értelmetlen rivalizálással.

A filmben alapvetőnek tartott női tulajdonságok jelennek meg: az apró féltékenykedésektől kezdve, az összehasonlítgatásokon át az elítélő, féltékeny pillantásokig. Nagyon érdekes, hogy éppen egy férfi rendezőnek sikerült ennyire hitelesen ábrázolnia ezeket az apró gesztusokat. A filmben a színésznők önmagukat játszák, ami különleges, dokumentumfilmezés hatását kölcsönöz a filmnek. A dokumentarizmust kiegészíti a fotózás mesei hangulata: karácsonyeste van, amitől még a létező konfliktusok is enyhülni látszanak.

A filmet elsősorban a mondanivalója miatt ajánlom mindenkinek. A film 2009-es, de a rivalizálás jelensége örök – ezt állítja izgalmas fénytörésben elénk parádés szereposztással E J-yong filmje.