Varga Balázs

Bemutatkozás

Varga Balázs

Filmtörténész. 1970-ben született Budapesten. Az ELTE BTK-n szerzett diplomát történelem és népművelés szakon. Ugyanitt, a Társadalom- és Gazdaságtörténeti Doktori Programon, 2008-ban szerzett PhD fokozatot.
1993 és 2007 között a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa volt. 2007 óta az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének munkatársa.
1997 óta tanít vendégelőadóként különböző magyar felsőoktatási intézményekben. A Metropolis filmtörténeti és filmelméleti folyóirat alapító szerkesztője. 1991 óta jelennek meg írásai magyar filmtörténetről és kortárs filmről különböző magyar és nemzetközi folyóiratokban és tanulmánykötetekben. Kutatási területe a modern és kortárs magyar és kelet-európai film, a népszerű filmkultúra, a filmes társadalom- és intézménytörténet.

Legfontosabb publikációk

  • Könyvek magyar nyelven:
  • Varga Balázs: Filmrendszerváltások. A magyar játékfilm intézményeinek átalakulása 1990–2010. [Film Regime Changes. Transformation of the Hungarian Film Industry 1990-2010] L’Harmattan, Budapest, 2016.
  • Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv. L’Harmattan – Színház és Filmművészeti Egyetem, Budapest, 2013. [Final Cut – Introduction to Film Analysis]
  • Nemzetközi publikációk:
  • Balázs Varga: Everybody is a fool: Rural life, social order and carnivalesque marginalization in a Hungarian television series. In: Hájek Martin; Reifová Irena (eds.) Mediated Shame of Class and Poverty Across Europe. Cham: Palgrave Macmillan, 2021. pp 223–242.
  • Balázs Varga: Mistaken Identities: Millennial Remakes, Post-Socialist Transformation, and Hungarian Popular Cinema. In: Eduard, Cuelenaere; Gertjan, Willems; Stijn, Joye (eds.) European Film Remakes. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021. pp. 163–176.
  • Balázs Varga: Familiar, Much Too Familiar…: HBO’s Hungarian Original Productions and the Questions of Cultural Proximity. In: Barra, Luca; Scaglioni, Massimo (eds.) A European television fiction renaissance: Premium production models and transnational circulation. London: Routledge, 2020. pp. 275–294.
  • Balázs Varga: Worlds That Never Were: Contemporary Eastern European Musical Comedies and the Memory of Socialism. In: Ewa, Mazierska; Zsolt, Győri (eds.) Popular Music and the Moving Image in Eastern Europe. New York, Oxford: Bloomsbury Academic, 2018. pp. 63-82.
  • Balázs Varga: Quest for coherence and continuity: Squelization in Central European popular cinemas in the late 1980s and early 1990s. Studies in Eastern European Cinema (2018) no. 1. pp. 15–32.
  • Balázs Varga: Transformations: Hungarian Popular Cinema in the 1950s. In: Ostrowska, Dorota – Pitassio, Francesco – Varga Zsuzsanna (eds.): Popular Cinemas in Central Europe: Film Cultures and Histories. New York: I.B. Tauris, 2017. pp. 85–101.
  • Balázs Varga: The Missing Middle. Trends, and Genres in Hungarian Popular Cinema after the Political Changes. In: Dudková, Jana –Misiková, Katarina (eds.): Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media. Bratislava: Academy of Performing Arts, Institute of Theatre and Film Research-The Slovak Academy of Sciences, 2016. pp. 97–116.

Oktatott tárgyak

  • Modern és kortárs magyar film
  • Kortárs egyetemes film
  • Dokumentumfilm-elmélet
  • Írásgyakorlat
  • Kutatásmódszertan

Javasolt szakdolgozati témák

  • Részletes témák itt.

A következő tanszéki ügyekben őt érdemes keresni:

  • Magyar nyelvű elméleti MA képzés tanulmányi ügyei

Elérhetőségek

  • E-mail: vargabalazsbalazs@gmail.com
  • Szoba: főépület, alagsor -134. (térkép)
  • Fogadóóra