Filmszakos hírek Info

A TANÁRI ZÁRÓVIZSGA SZAKMÓDSZERTANI TÉMAKÖREI

A  mozgóképkultúra és médiaismeret tanári záróvizsga szakmódszertani témakörei a következőek:

  1. A mozgókép- és médiaoktatás vázlatos története Magyarországon a 60-as évektől napjainkig
  2. A mozgókép- és médiaoktatás modelljei a világban
  3. A mozgókép- és médiaoktatás alapdokumentumai: a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv
  4. A Nat kereszttantervi tartalmai (az oktatás-nevelés közös területei) és a mozgókép- és médiaoktatás
  5. A tanmenet a mozgókép- és médiaoktatásban (tanmenet alapóraszámra, tanmenet a közép- és emelt szintű érettségire való felkészítésre)
  6. A tantárgyi integráció lehetőségei és korlátai; a tantárgyi integráció lehetséges területei egy választott tantárggyal (magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, történelem, társadalomismeret, idegen nyelvek, informatika stb.)
  7. A közép- és az emelt szintű érettségi általános és részletes vizsgakövetelményei, a vizsgakövetelmények értelmezése
  8. Segéd- és szemléltetőanyagok a mozgóképoktatásban (módszertani mintaórák, a Sulinet Digitális Tudásbázis, a szöveggyűjtemény, a kislexikon, az érettségire felkészítő programcsomag, a feladatgyűjtemény, a tankönyvek, a szakirodalom)           
  9. Az óravázlat fogalma; az óravázlat értékelésének szempontjai
  10. A tanár szerepe a mozgókép- és médiaoktatásban
  11. Fogalomképzés a mozgókép- és médiaórán
  12. A tankönyv használatának elvei
  13. A filmtörténet helye a tantárgy tartalmai között; a filmtörténet tanításának kérdései
  14. A filmelemzés tanításának kérdései
  15. A filmműfajok a tantervben
  16. A média értelmezése a tantervben
  17. Az új média tanításának kérdései
  18. A populáris kultúra és az elitkultúra megközelítése az órákon
  19. A tananyag néhány kulcskérdése a tanításban (a sztár fogalma, a kultúrahasadás, a filmtörténet fontosabb korszakai stb.)
  20. Mérés és értékelés a mozgóképkultúra és médiaismeret tanításában
  21. A mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának intézményrendszere (szaktanácsadás, civilszervezetek, tanártovábbképzési rendszer, pályázati források)
  22. A mozgókép- és médiaoktatás iskolán és tanórán kívüli formái
  23. Az iskolai hospitálások értékelésének szempontjai
  24. Az osztálytermi munka értékelésének szempontjai

Irodalom:  Szíjártó Imre: A mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának módszertana. Pedellus Kiadó, Debrecen, 2008.