A mozgóképkultúra és médiaismeret tanári záróvizsga szakmódszertani témakörei a következőek:
- A mozgókép- és médiaoktatás vázlatos története Magyarországon a 60-as évektől napjainkig
- A mozgókép- és médiaoktatás modelljei a világban
- A mozgókép- és médiaoktatás alapdokumentumai: a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv
- A Nat kereszttantervi tartalmai (az oktatás-nevelés közös területei) és a mozgókép- és médiaoktatás
- A tanmenet a mozgókép- és médiaoktatásban (tanmenet alapóraszámra, tanmenet a közép- és emelt szintű érettségire való felkészítésre)
- A tantárgyi integráció lehetőségei és korlátai; a tantárgyi integráció lehetséges területei egy választott tantárggyal (magyar nyelv és irodalom, rajz és vizuális kultúra, történelem, társadalomismeret, idegen nyelvek, informatika stb.)
- A közép- és az emelt szintű érettségi általános és részletes vizsgakövetelményei, a vizsgakövetelmények értelmezése
- Segéd- és szemléltetőanyagok a mozgóképoktatásban (módszertani mintaórák, a Sulinet Digitális Tudásbázis, a szöveggyűjtemény, a kislexikon, az érettségire felkészítő programcsomag, a feladatgyűjtemény, a tankönyvek, a szakirodalom)
- Az óravázlat fogalma; az óravázlat értékelésének szempontjai
- A tanár szerepe a mozgókép- és médiaoktatásban
- Fogalomképzés a mozgókép- és médiaórán
- A tankönyv használatának elvei
- A filmtörténet helye a tantárgy tartalmai között; a filmtörténet tanításának kérdései
- A filmelemzés tanításának kérdései
- A filmműfajok a tantervben
- A média értelmezése a tantervben
- Az új média tanításának kérdései
- A populáris kultúra és az elitkultúra megközelítése az órákon
- A tananyag néhány kulcskérdése a tanításban (a sztár fogalma, a kultúrahasadás, a filmtörténet fontosabb korszakai stb.)
- Mérés és értékelés a mozgóképkultúra és médiaismeret tanításában
- A mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának intézményrendszere (szaktanácsadás, civilszervezetek, tanártovábbképzési rendszer, pályázati források)
- A mozgókép- és médiaoktatás iskolán és tanórán kívüli formái
- Az iskolai hospitálások értékelésének szempontjai
- Az osztálytermi munka értékelésének szempontjai
Irodalom: Szíjártó Imre: A mozgóképkultúra és médiaismeret tanításának módszertana. Pedellus Kiadó, Debrecen, 2008.