XVIII. Izraeli Filmhét Magyarországon
2014. december 4-9.
Közönség és szakmai sikereket aratott izraeli filmek kerülnek vetítésre a XVIII. Izraeli Filmhéten december 4-9. között.
A különleges rendezvénynek a Puskin Mozi ad otthont Budapesten.
A XVIII. Izraeli Filmhét programján szereplő alkotások számos nemzetközi szakmai díjat nyertek. Kilenc dokumentum- és játékfilm szerepel a műsorban.
A filmhét egyik legnagyobb sikerének ígérkezik A zöld herceg – A Hamasz fia.
A valós tényeken alapuló thriller Moszab Hasszán Juszefről, a Hamasz egyik vezetőjének fiáról szól, aki az izraeli hírszerzést különösen fontos információkkal látta el. A „Zöld Herceg“ kódnevű férfit sikerült beszervezni és egy évtizeden át saját népe ellen kémkedett. Terror, árulás, pokolian nehéz döntések és egy politikai szembenálláson is átívelő barátság története ez a film.
A bemutatásra kerülő filmek közül korábban nagy közönségsikert aratott a Zéró Motiváció is, amely két barátnő történetét mutatja be. Zohár és Daffi együtt katonáskodnak egy tüzérségi támaszpont irodájában Izrael déli részén. A film a katonalányok életének bemutatásával keserédes bepillantást nyújt az izraeli hadsereg világába, realisztikus, szürreális, humoros vagy éppen komoly hangvételű jelenetekben mutatja be a katonai gépezet működését.
“A XVIII. Izraeli Filmhét több mint egy érdekes kulturális rendezvény. Az idén vetített filmek bemutatják a jelenlegi izraeli politikai helyzetet, és közelebb hozzák a modern Izrael társadalmát a magyar nézőkhöz.
Remélem, hogy minél többen látogatnak el a különböző vetítésekre, hogy élvezzék a színvonalas izraeli filmeket és személyes benyomást szerezzenek Izrael Államról” – mondta Ilan Mor izraeli nagykövet.
A filmek teljes listája a sajtóközlemény végén található. További információ a filmekről és a vetítési időpontokról a www.facebook.com/Israelinhungary oldalon.
A filmek többsége eredeti héber nyelven, magyar felirattal kerül vetítésre.
Jegyek a XVIII. Izraeli Filmhétre kaphatóak a Puskin Moziban.
Filmek
2 Night (Kettőnké ez az éjszaka)
Abban a városban, ahol bármi lehetséges, egy férfi és egy nő megkísérlik a lehetetlent: parkolni próbálnak.
A 2 Night című film főszereplői egy kocsmában ismerkednek meg, és együtt akarják tölteni az éjszakát. Kocsiba ülnek és a nő lakásához mennek. Igen ám, de a ház környékén egyszerűen képtelenek parkolóhelyet találni.
Nem adják fel. Útnak indulnak, hogy azért is megoldják a helyzetet: letehessék az autót valahol a városi dzsungelben és megkaphassák azt is, amire szívük vágyik. Keringeni kezdenek a parkoló autókkal tömött utcákon. Vadidegen emberekkel igyekeznek szót érteni, különös helyzetekbe keverednek, miközben persze egy csomó dolgot megtudnak egymásról is.
Párbeszédeik könnyedek és humorosak (de az értő fül kihallja belőlük a mélyebb tartalmat). Kirajzolódik belőlük, hogy milyenek is a mai nagyvárosi harmincasok – örökké elégedetlenek, mindig az újat hajtják, és abban reménykednek, hogy megtalálják azt, ami mellett „leparkolhatnának”, de nem sikerül megtalálniuk azt.
A 2 Night helyzetek, érzések, félelmek és a szerelem varázslatos füzére…
Egy befejezetlen film
A 2010-ben készült dokumentumfilm az igazságot keresi egy rejtélyes, 1942-ben készült náci propagandafilmmel kapcsolatban, amelyet a varsói gettóban forgattak. Egy félkész, narrációt nem tartalmazó német propagandafilmről van szó, amely gondosan beállított, fiktív jelenetekben hasonlította össze a gettóban állítólagosan luxusban élő zsidók körülményeit, a gettón kívül nyomorban és rettegésben élő zsidókéval. Az utóbbi jelenetek a valóságot mutatták.
Bármilyen visszásan is hangzik, de a világháborút követően filmesek és múzeumok is felhasználtak részleteket a félkész náci propagandafilmből. Túlélők beszámolói és írásos dokumentumok mellé helyezték illusztrációnak, mert objektívnek tekintették. Alig néhányan voltak ugyanis csak tisztában azokkal a manipulációkkal, amelyekkel az egykori felvételek készültek, és hogy milyen elképzelhetetlen szörnyűségek tanúbizonyságai. E filmipari csalás tehát feledésbe merült és a fekete-fehér képsorok történelmi valóságként ivódtak bele a nézők tudatába.
A Yael Hersonski rendezte dokumentumfilmből megtudjuk, hogy mit írtak naplójukba a hajdani gettólakók azokon a napokon, amikor a nácik a propagandafilmet forgatták; 2010-ben még élő egykori gettólakók osztják meg emlékeiket a nézőkkel; és az egyik egykori német operatőr beszél saját szerepéről a forgatásban. Az Egy befejezetlen film szembeállítja a propagandafilm megtévesztő képsorait a gettó valós életéről készült felvételekkel. A néző tehát kénytelen újragondolni, hogy vajon helyes-e automatikusan igazságként elfogadni bármit, amiről fénykép vagy film készül. Arra is rákényszerít, hogy átgondoljuk: pontosak-e ismereteink a történelmi múltról.
Kumasi Haifa
Izrael Haifa nevű városában, egy fás domboldal tetején áll egy intézmény, amely több mint ötven esztendeje igyekszik segíteni azokat, akik jobbá szeretnék tenni a világot.
2011-ben ghánai óvónők egy kis csoportja érkezett a Karmel Központba. Azért mentek oda, mert odahaza, a ghánai Kumasi városában meg akarják reformálni az óvodai rendszert. Álmuk az, hogy az Izraelben elsajátított, fejlett óvodai módszertan fokozatosan elterjed majd Ghánában, sőt az egész afrikai földrész oktatási rendszerére is jó hatással lesz.
Roy Krispel rendező 2012-es dokumentumfilmje ezt az együttműködést mutatja be.
Magic Men
Egy 78 éves görög származású izraeli férfi és a tőle már több éve érzelmileg eltávolodott, haszid vallási irányzathoz tartozó, egyébként rapper fia történetét meséli el a film. Az élet úgy hozza, hogy mégis közösen indulnak el Izraelből Görögországba. Az apa ugyanis köszönetet akar mondani annak a görög bűvésznek, aki a világháború idején megmentette az életét. Az út során abszurd helyzetekbe keverednek, és a látogatás végül visszavonhatatlanul megváltoztatja kettőjük kapcsolatát.
A zöld herceg – A Hamasz fia
E valós tényeken alapuló thriller Moszab Hasszán Juszefről, a Hamasz egyik vezetőjének fiáról szól, aki az izraeli hírszerzést különösen fontos információkkal látta el. A „Zöld Herceg“ kódnevű férfit sikerült beszervezni és egy évtizeden át saját népe ellen kémkedett. A film bemutatja a tartótisztjéhez fűződő bonyolult kapcsolatát. Terror, árulás, pokolian nehéz döntések és egy politikai szembenálláson is átívelő barátság története ez a film.
Nadav Schirman filmje az elmúlt évek közel-keleti eseményein nyugvó lélektani thriller. Nézőit arra kényszeríti, hogy gondolják át nézeteiket, a térségben dúló konfliktusról. A film hősei maguk mondják el a történetet a saját szempontjukból. Drámai akciósorozatot látunk és először nyilvánosságra kerülő archív felvételeket. Erőteljes alkotás – kémthriller, amely végig izgalomban tartja a nézőt.
A rendező Schirman mellett a film készítői között ott van két neves producer: a kétszeres Oscar-díjas Simon Chinn (Ember a magasban és Rodriguez nyomában), valamint az Oscar-díjas John Battsek (Egy nap szeptemberben és Tillman története).
Zéró motiváció
Zohár és Daffi barátnők. Együtt katonáskodnak egy tüzérségi támaszpont irodájában Izrael déli részén. Azonos emeletes ágy két szintjén alszanak. Minthogy egyikük sem jön ki az ott szolgáló többi katonalánnyal, sokat vannak együtt. Megosztják gondolataikat és titkaikat, például azt, hogy imádják a videojátékokat. Daffinak egyébként elege van az isten háta mögötti sivatagi támaszpontból és minden áron át akar kerülni Tel-Avivba, a nagyvárosba. Zohárt a környezet cseppet sem zavarja; leghőbb vágya, hogy elveszítse a szüzességét. Viszont kétségbe ejti, hogy esetleg barátnője nélkül marad e távoli bázison és elhatározza: akcióba lép, hogy megakadályozza Daffi áthelyeztetését. Van azonban, aki csöppest sem bánná, ha szétválaszthatná a két barátnőt: Ráma, a feladatát vér komolyan vevő felettesük. Ráma attól tart ugyanis, hogy a két, a szabályok betartására fittyet hányó beosztottjának barátsága veszélyeztetheti előléptetését.
A Zéró motiváció a katonalányok életének bemutatásával keserédes bepillantást nyújt az izraeli hadsereg világába, realisztikus, szürreális, humoros vagy éppen komoly hangvételű jelenetekben mutatja be a katonai gépezet működését.
Lehet, hogy egy katonai hivatal a világ legunalmasabb, legérdektelenebb helyszíne, de egy biztos: ha egy darabban az első felvonásban tűzőgépet látsz, az a harmadikban biztosan elsül.
Válólevél
Viviane megpróbáltatásai egy férfiak uralta világban, ahol a társadalmi konvenciók és a vallási szabályok még a válóperben sem biztosítanak azonos jogot a nők részére. A vezető izraeli színészeket felvonultató Gett szerepelt a 2014-es Cannes-i Filmfesztiválon, a jeruzsálemi filmfesztiválon júliusban pedig elnyerte a legjobb filmnek járó elismerést és a közönségdíjat. A film egy hosszan elhúzódó válóper története, amelyet egy izraeli tárgyalóteremben követünk.
A több mint három éven át zajló tárgyalássorozat bonyolult folyamat, amely során a férj mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse felesége válási szándékát, és házasságuk érvényben maradjon. A rabbinikus bíróság sokáig húzza az ügyet, a feszültség végig óriási a válófélben lévő pár között, a részletek homályosak, de a felek álláspontja és érzelmeik mégis határozottan kirajzolódnak a néző szeme előtt.
A megfelelő ember
A dokumentumfilm (Der Anständige) Heinrich Himmler naplóin és magánlevelezésein keresztül mutatja be, hogy a tömeggyilkosok is csak átlagemberek. Olyan átütő erővel, hogy aki látja, az garantáltan nem fogja ezt a tényt elfelejteni. A dokumentumfilm azok a magánlevelezések, fotók és naplók alapján született, amelyeket az amerikai katonák lefoglaltak, amikor 1945. május 6-án bevonultak a Himmler-rezidenciába Gmundban. Az anyag ezután huszonöt évre eltűnt, majd egy férfihoz került Tel-Avivban, aki az ágya alatt rejtegette további negyven éven keresztül. Végül Vanessa Lapa apja megvette a teljes dokumentációt, hogy a lánya feldolgozza és filmet készítsen belőle.
A dokumentumfilmet a Berlini Filmfesztiválon mutatták be átütő sikerrel, és a Legjobb Izraeli Dokumentumfilm díját is megkapta a Jeruzsálemi Filmfesztiválon.
Sokoldalú, mint a Rubik-kocka – Andre Hajdu színes élete
Az Izrael-díjjal kitüntetett Andre Hajdu sokoldalú ember: életrajza változatos és színes. A Rubik-kocka jut róla az eszünkbe, mert ha azt megtekerjük, mindig új és új színek tűnnek elő.
Fordulatos élete során sosem kötelezte el magát a szemben álló felek mellett, és az élet forgatagát szellemi fejlődése és zeneszerzői ihlete forrásaként szemlélte. Vallási tekintetben tartja magát ősei szokásaihoz, de alkotóként bátor formabontó. E kettősség gyakran érdekes helyzeteket teremt számára egyházi körökben épp úgy, mint zenekutató és zeneszerző kollégái között.
Eseménydús élete hat fia számára sem könnyítette meg önazonosságuk megfogalmazását. Egyikük sem tett kísérletet, hogy apjuk mesterségét folytassák. Némelyikük világi foglalkozást űz, de olyan is van közöttük, akit az ortodoxia fogadott be. Apjuk kísérletező művészi pályájától azért biztonságos távolságban tartják magukat.