A Balázs Béla Stúdió és a fősodor
A 2014−2015. tanév 2. félévében filmtörténeti szeminárium zajlott az ELTE Filmtudomány Szakán A Balázs Béla Stúdió és a fősodor címen. Az órán feldolgozott munkák többségéhez ezúttal is a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet segítségével juthattunk hozzá. Az ELTE és a MaNDA megállapodása értelmében a szeminárium végén születő házi dolgozatok legkiválóbb darabjait a Filmkultúra publikálja. Az alábbiakban ennek a munkának egyik gyümölcse olvasható.
A szeminárium tematikáját a félév elején így foglaltam össze:
A Balázs Béla Stúdió eredetileg a friss diplomás rendezők afféle gyakorló műhelyeként alakult, ahol az első nagyjátékfilm előtt a pályakezdők először kisfilmekben alakíthatták ki későbbi stílusukat, látásmódjukat. Az etűd mint „tanulmány”, „vázlat” fontos önálló formája a magyar filmművészetnek, miközben gyakorta a későbbi nagyfilmeket is előkészíti. Az összeállítás olyan filmpárok közül válogat, amelyek esetében a kis- és nagyfilm közötti kapcsolat nyelvi-stiláris és/vagy szemléleti-tematikus szempontból jelentős. A kis- és nagyfilmek az egyéni alkotói poétikán túl rávilágítanak a magyar filmtörténet legfontosabb stílusirányzataira a hatvanas évek modernizmusától az ezredforduló „fiatal magyar filmjéig”.
Az órákon feldolgozott filmpárok:
1. Szabó István: Te (1961) – Szerelmesfilm (1970)
2. Novák Márk: Kedd (1963) – Szentjános fejevétele (1965)
3. Sára Sándor: Cigányok (1962) – Feldobott kő (1968)
4. Kardos Ferenc: Miénk a világ (1963) – Egy őrült éjszaka (1969)
5. Elek Judit: Találkozás (1963) – Sziget a szárazföldön (1969)
6. Huszárik Zoltán: Elégia (1965) – Szindbád (1971)
7. Bódy Gábor: Négy bagatell (1975) – Amerikai anzix (1975,)
8. Xantus János: Diorissimo (1980) – Eszkimó asszony fázik (1983)
9. Szirtes András: Hajnal (1980) – Lenz (1984–86)
10. Tímár Péter: Freskó (1983) – Egészséges erotika (1985)
11. Bollók Csaba: Winnetou (1995) – Észak, Észak (1998)
12. Kocsis Ágnes: Szortírozott levelek (2000) – Pál Adrienn (2010)
Az elemzés tárgyául az órákon szemináriumi előadás formájában részletesen feldolgozott művek kivételével bármely alkotótól választhattak filmpárt a hallgatók. Remélem, ezek az írások ismételten hű képet adnak az ELTE Filmtudomány Szakán folyó műhelymunkáról.
Meleg Kristóf Ágoston: Zárt univerzumok – Janisch Attila két filmje
Blahó Péter: Kompromisszum és passzivitás – Gazdag Gyula A válogatás című rövidfilmjének és A sípoló macskakő című nagyjátékfilmjének összehasonlító elemzése
Raczky Júlia: Bűn(ös) esetek – Szomjas György Nászutak című rövidfilmjének és Könnyű testi sértés című nagyjátékfilmjének összehasonlító elemzése