• English
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
ELTE Filmtudomány Tanszék
  • A tanszékről
    • Történet
    • Oktatók
    • Titkárság
    • Demonstrátorok
    • Fogadóórák és elérhetőségek
    • Erasmus
    • Nemzetközi kapcsolatok
    • Stúdió
    • Alumni
    • Elérhetőségek
  • Hírek
    • Filmszakos hírek
    • Filmklubok és fesztiválok
    • Info
    • Konferencia
    • Könyv / DVD
    • Pályázatok
  • Kutatás
    • Tudományos Diákkör
    • Filmtörténeti Kutatócsoport
    • Konferenciák
    • Könyvek
    • Diákmunka
  • Kurzusok
    • 2021 tavasz
    • 2020 ősz
    • Korábbi kurzusok
      • 2020 tavasz
      • 2019 ősz
      • 2019 tavasz
      • 2018 ősz
      • 2018 tavasz
      • 2017 ősz
      • 2017 tavasz
      • 2016 ősz
      • 2016 tavasz
      • 2015 ősz
      • 2009-2015
  • Képzési formák
    • BA Szabad bölcsészet Filmelmélet és filmtörténet specializáció
    • BA Filmelmélet és filmtörténet diszciplináris és tanári minor
    • BA Mozgókép – Film- és televíziórendezés szakirány – 2020 őszétől!!!
    • MA Filmtudomány (diszciplináris) szak
    • 10 féléves média-, mozgókép- és kommunikációtanár osztatlan mesterképzési szak
    • Mozgóképkultúra és médiaismeret szakirányú továbbképzési szak
    • Angol nyelvű képzések
  • Segédanyagok
    • Szabadbölcsészet
    • Oktatók anyagai
    • Filmtudományi szövegek
  • ELTE-BFA
    • ELTE-BFA képzés
    • Kurzusok
    • Képzési program
    • Oktatók
    • Partnerintézmények
    • Jelentkezés
  • Linkek
Folyóirat

Megjelent az Apertúra legújabb száma. Fókuszban: a filmoktatás

2018/04/13
Írta: film
uj.apertura.hu_kep6-290x290
Írta: film

Akár a sajátos magyar helyzetet tekintjük, akár világviszonylatban tájékozódunk, úgy tűnik, az oktatás szemléleti kérdései újra előtérbe kerülnek, legyen szó annak társadalmi funkciójáról vagy a médiaforradalom következményeiről. Mindez a film oktatásában is számos kérdést felvet, a terület pozicionálásától kezdődően (humán vagy társadalomtudományok, rokon területek) egészen olyan konkrét, a curriculumok kialakítását és a tanórákat érintő kérdésekig, mint hogy mi kerüljön a filmoktatás fókuszába (ami egyben tudománypolitikai kérdés is): a film mint (művészet)történeti képződmény, mint társadalmi gyakorlat, s ilyenképpen a (média)nyilvánosság része, mint tömegkulturális jelenség, alkotómunka, megismerésmód vagy esztétikai tapasztalat?

Az Apertúra jelen száma úttörő vállalkozásnak számít ezen a téren, hiszen meglehetősen kevés, főként magyar nyelvű munka áll rendelkezésre, amelynek sikerült volna a film pedagógiai gyakorlatát az elméletalkotás szintjére emelnie. (Bódy Gábor Filmiskolája lehet egy pozitív kivétel.) Mivel a szám szerzői mindannyian oktatók is, külön nehézséget jelent, hogy a saját praxis reflexióján (s nem bejáratott diszkurzív műveleteken keresztül) kell megtalálniuk azt a nyelvet, amellyel ezek a kérdések körüljárhatók. Talán ezekben az írásokban – akárcsak az oktatási szituációban – még erősebben kitapintható a szerzők film- és tudományszemlélete.

A szám két nagyobb részből épül fel. Az első részben az oktatás pszichológiai és oktatáselméleti kihívásainak helyzetképét két interjú vázolja fel (Szabó Évával és Csapó Benővel), a „digitális nemzedékre” vonatkozó előfeltevéseket és elméleteket, valamint a digitális tanulói szokásoknak a tanulók által való megítélését Tóth-Mózer Szilvia írása foglalja össze. Hartai László egy kérdőíves felmérés alapján von le következtetéseket a film- és médiaoktatás pár évtizedes közoktatásbeli történetének eredményeiről, és javaslatokat is megfogalmaz a jövőre vonatkozóan. A módszertani blokkban konkrét filmes területek oktatására vonatkozóan fogalmazódnak meg diagnosztikák, javaslatok, jó gyakorlatok. Barts Lívia és Margitházi Beja a gyakorlati vizualitás erősebb bevonását javasolja a filmelméleti szövegek feldolgozásába, értelmezésébe: nemcsak pedagógiailag alapozzák meg a kép és a szöveg közti oda-vissza közvetítő értelmezői útvonalakat, hanem a módszer erősségeit és korlátait is feltárják. Michael Aronson az internetes források „filológiai” feldolgozására, kritikai ellenőrzésére és beépítésére ösztönöz a filmtörténet oktatása során. Pócsik Andrea a film társadalmi gyakorlatként való megközelítésére hoz inspiratív példákat, támaszkodva a kollaboratív tanulás módszerére. Szíjártó Imre a saját oktatói tapasztalatában megfigyelt hallgatói filmértési műveleteket, alakzatatokat csoportosítja, különös tekintettel a népszerű filmes blogok hatásaira.

A terület fontosságát tekintve remélhető, hogy a filmoktatásra vonatkozó vizsgálódás tovább folytatódik más fórumokon vagy akár az Apertúra hasábjain. (Korábbi tematikus blokkunk A vizuális kultúra elmélete és pedagógiája címmel jelent meg: http://uj.apertura.hu/2013-tel-tartalom/.)

Tartalom:

Oktatás, nevelés és tudomány − célok, alapelvek, mérések. Interjú Csapó Benővel

Az oktatási kihívások pszichológiai vonatkozásai
Interjú Szabó Évával

Tóth-Mózer Szilvia: Digitális tanulói jellemzők és hatékony tanulási szokások

Hartai László: A zék, az alfák és a filmoktatás

Barts Lívia – Margitházi Beja: Képesített szövegek. Szövegvizualizációs módszer a (film)elméleti (felső)oktatásban

Michael Aronson: A filmoktatás és az internet

Pócsik Andrea: E-utópiák. Kritikai pedagógia, kultúrakutatás és netgeneráció

Szíjártó Imre: Egyetemi hallgatók filmértése

30442646_1023617744460103_2673548353563787264_nDíj a Friss Húson
ferenczi_rackajam_flock_mediawave2018Az Erőd falán is táncolunk – kulturális és zenei programok a 28. Tartóshullám Mediawave Együttléten

Kapcsolódó tartalmak

Kep10_orban-450x290
Folyóirat

Megjelent az Apertúra legújabb száma

filmszem 2019_1
Diákok munkáiról • Folyóirat

Trauma és kortárs dokumentumfilm a témája a...

crime
Diákok munkáiról • Filmszakos hírek • Folyóirat

Filmszakosok írásai a Filmkultúrán

uj.apertura.hu_tudomanypolitika-hirlevel
Folyóirat

PUBLIKÁLJ AZ APERTÚRÁBAN

22553123_10155481307903941_5520700526516705171_o
Folyóirat

METROPOLIS 20. SZÜLETÉSNAP

uj.apertura.hu_tiszaelsz01
Folyóirat

APERTÚRA 2017. TÉL

ELTÉ-s filmek sikerei

  • ELTÉ-s fesztiválszereplések

Hírkategóriák

  • Diákok munkáiról55
  • Egyéb16
  • Filmajánló22
  • Filmklubok és fesztiválok541
  • Filmszakos hírek184
  • Folyóirat31
  • Info258
  • Konferencia79
  • Könyv / DVD48
  • Pályázatok235
  • Workshop / képzés45

Intézeti honlapok

  • Film- Média- és Kultúraelméleti Doktori Program
  • Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet
  • Szabadbölcsész tananyagok

Hasznos linkek

  • Budapest Film Academy
  • ELTE Bölcsészettudományi Kar
  • ELTE Canvas
  • ELTE Erasmus
  • ELTE Moodle
  • ELTE Neptun

Hallgatói képviselet

  • Filmelmélet és filmtörténet SzHÉK
  • Hallgatói Önkormányzat

Elérhetőségek

Cím:

1088 Budapest Múzeum körút 6-8.
főépület

Telefon:

+36 1 411-6500
2834-es mellék

Telefax:

+36 1 411-6558

E-MAIL

film@btk elte hu

Copyright © 2016. ELTE BTK Filmtudomány Tanszék.