Bemutatkozás
2013-ban végezte el az ELTE BTK szabadbölcsészet alapszakát, filmelmélet és filmtörténet szakirányon. Ugyanabban az évben alapszakos diplomát szerzett a Budapesti Corvinus Egyetem kereskedelem és marketing szakán. Mesterszakos diplomáját 2016-ban szerezte meg az ELTE BTK filmtudomány szakán. 2016 és 2020 között a bölcsészkar Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója volt, disszertációját a 20. század első felének magyar filmkritikai párbeszédeiről írta. Óraadó oktatóként tanított a Budapesti Metropolitan Egyetemen, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen és a KREA Design Iskolában. 2021 óta az ELTE főállású oktatója. Filmkritikái, filmes tárgyú újságcikkei és tanulmányai 2009 óta jelennek meg különböző újságokban és folyóiratokban.
Legfontosabb publikációk
- Láthatatlan emberek. Magyar filmkritikai párbeszédek a kezdetektől 1944-ig. Budapest: Napvilág, 2024.
- The Informant Falls Silent. World-Systems Analysis and Debates over the Socialist Past. Studies in Eastern European Cinema, 2024. január
- A korai magyar filmkritika kutatásának problémái. Apertúra13 (2018/3).
- A kritikus tükörképe. Komor András filmkritikái a Tükör folyóiratban (1933–1939). Metropolis23 (2019/3), pp. 32–45.
- Humans no more. Apocalypse and the post-socialist condition in Frozen May. Studies in Eastern European Cinema10 (2019/1), pp. 1–14.
- Kalandos filmtörténet – Szerzők, műfajok és irányzatok(társszerző: Lichter Péter). Budapest: Scolar, 2019.
- Képtest, egy lélek. Mivel foglalkozik a sztártudomány? Pannonhalmi Szemle24 (2016/4), pp. 95–104.
- Superhero Genre and Graphic Storytelling in Contemporary Hungarian and Russian Cinema. In: Pethő Ágnes (szerk.): Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020. pp. 237–253.
- Olcsó vér. Julio Hernández Cordón. In: Árva Márton (szerk.): Kino Latino. Kortárs latin-amerikai filmrendezőportrék. Budapest: Tudással a Jövőért Közhasznú Alapítvány, 2020. pp. 101–115.
- Tucatnyi okostojás. Alternatív közösségek Wes Anderson filmjeiben. Prizma10 (2012/4), pp. 54–61.
- Virulens mítoszok. Önreflexió a Mi történt a köpenyes igazságosztóval? című képregényben. Prizma 9 (2012/3), pp. 58–65.
Egyéb munkák
- A 24.hu újságírója
- A Filmvilág külső munkatársa
Oktatott tárgyak
- Kortárs fantasztikus és bűnügyi film
- Műfajiság és animáció
- Klasszikus hollywoodi filmtörténet
- Filmelemzés
- Tanulmány- és kritikaírás
Elérhetőségek
- E-mail: kranicz.bence_at_btk.elte.hu
- Szoba: főépület 250.
- Fogadóóra