Kránicz Bence

Bemutatkozás

KraniczB

2013-ban végezte el az ELTE BTK szabadbölcsészet alapszakát, filmelmélet és filmtörténet szakirányon. Ugyanabban az évben alapszakos diplomát szerzett a Budapesti Corvinus Egyetem kereskedelem és marketing szakán. Mesterszakos diplomáját 2016-ban szerezte meg az ELTE BTK filmtudomány szakán. 2016 és 2020 között a bölcsészkar Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója volt, disszertációját a 20. század első felének magyar filmkritikai párbeszédeiről írta. Óraadó oktatóként tanított a Budapesti Metropolitan Egyetemen, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen és a KREA Design Iskolában. 2021 óta az ELTE főállású oktatója. Filmkritikái, filmes tárgyú újságcikkei és tanulmányai 2009 óta jelennek meg különböző újságokban és folyóiratokban.

Legfontosabb publikációk

  • Láthatatlan emberek. Magyar filmkritikai párbeszédek a kezdetektől 1944-ig. Budapest: Napvilág, 2024.
  • The Informant Falls Silent. World-Systems Analysis and Debates over the Socialist Past. Studies in Eastern European Cinema, 2024. január
  • A korai magyar filmkritika kutatásának problémái. Apertúra13 (2018/3).
  • A kritikus tükörképe. Komor András filmkritikái a Tükör folyóiratban (1933–1939). Metropolis23 (2019/3), pp. 32–45.
  • Humans no more. Apocalypse and the post-socialist condition in Frozen May. Studies in Eastern European Cinema10 (2019/1), pp. 1–14.
  • Kalandos filmtörténet – Szerzők, műfajok és irányzatok(társszerző: Lichter Péter). Budapest: Scolar, 2019.
  • Képtest, egy lélek. Mivel foglalkozik a sztártudomány? Pannonhalmi Szemle24 (2016/4), pp. 95–104.
  • Superhero Genre and Graphic Storytelling in Contemporary Hungarian and Russian Cinema. In: Pethő Ágnes (szerk.): Caught In-Between. Intermediality in Contemporary Eastern European and Russian Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020. pp. 237–253.
  • Olcsó vér. Julio Hernández Cordón. In: Árva Márton (szerk.): Kino Latino. Kortárs latin-amerikai filmrendezőportrék. Budapest: Tudással a Jövőért Közhasznú Alapítvány, 2020. pp. 101–115.
  • Tucatnyi okostojás. Alternatív közösségek Wes Anderson filmjeiben. Prizma10 (2012/4), pp. 54–61.
  • Virulens mítoszok. Önreflexió a Mi történt a köpenyes igazságosztóval? című képregényben. Prizma 9 (2012/3), pp. 58–65.

Egyéb munkák

  • A 24.hu újságírója
  • Filmvilág külső munkatársa

Oktatott tárgyak

  • Kortárs fantasztikus és bűnügyi film
  • Műfajiság és animáció
  • Klasszikus hollywoodi filmtörténet
  • Filmelemzés
  • Tanulmány- és kritikaírás

Elérhetőségek

  • E-mail: kranicz.bence@gmail.com
  • Szoba: főépület 250.
  • Fogadóóra