Pápai Zsolt

Bemutatkozás

PapaiZs

2009 óta az ELTE Filmtanszék oktatója. 1992-ben végezett az ELTE BTK magyar–történelem szakán. 2001 óta tanít filmelméleti- és filmtörténeti tárgyakat: az Esztergomi Tanítóképző Főiskolán (2001–2009), vendégelőadóként az ELTE BTK Filmelmélet és filmtörténet szakán (2004–2007), a Szegedi Tudományegyetem filmes speciális képzésén (2004–2011) és az SZFE filmdramaturg képzésén (2017–2020). 2017 óta a kolozsvári Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem állandó külsős oktatójaként is dolgozik.

1994 óta publikál filmkritikákat, tanulmányokat, esszéket, interjúkat a következő lapokban, folyóiratokban, internetes portálokon: Metropolis, Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies, Filmvilág, Filmtett, Magyar Narancs, Iskolakultúra, Pergő Képek, A Dunánál, Pannonhalmi Szemle, Shoot in Hungary, mozivadasz.hu, magyar.film.hu, revizoronline.com, sziget.hu.

Legfontosabb publikációk

Könyvek:

  • Hollywoodi Reneszánsz. Formatörténet és európai hatáskapcsolatok a hatvanas–hetvenes években. Budapest: Gondolat, 2020.
  • El nem csókolt csókok. Magyar film noir és melodráma 1. Budapest: MMA Kiadó, 2024.
  • Fény és árnyék. Magyar film noir és melodráma 2. Budapest: MMA Kiadó, 2024.
  • (szerkesztő-társszerző:) Film- és médiafogalmak kisszótára. Budapest: Korona Kiadó, 2002.
  • (szerkesztő-társszerző:) Korszakalkotók. Kortárs amerikai filmrendezők. Budapest: Tudással a Jövőért Alapítvány, 2013.
  • (szerkesztő-társszerző:) Magyar filmek, 1896–2021. Budapest: MMA Kiadó, 2021.

Tanulmányok:

  • Táncolni, gépfegyverszóra. John Woo portréjához. In: Filmrendezőportrék. Budapest: Osiris Kiadó, 2003.
  • Újrajátszás és áthangolás (Az európai klasszikus modernizmus és a kortárs iráni film) Metropolis (2006) no. 3.
  • Mellérendelő kapcsolatok. Az intézményesülés kérdései és a nyilvánosság problematikája a magyar új érzékenység filmjeiben. In: BBS 50 – A Balázs Béla Stúdió 50 éve. Budapest: Műcsarnok – Balázs Béla Stúdió, 2009.
  • Distressed Glamour. Genres and Political-Social Context in Hungarian Cinema of the 1930s and 1940s. Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies (2020) no. 18.
  • “Whatever Happened to Sentiment in the World Today?” Notes on John Cassavetes’s Experimental Melodramas. Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies (2024) no. 25.

Egyéb munkák

  • mozivadasz.hu: felelős szerkesztő (2000–2001)
  • Titanic Filmfesztivál: programtanácsadó (2000–2003)
  • A Dunánál: külső munkatárs (2001–2002)
  • 33. Budapesti Függetlenfilm Szemle: a zsűri tagja (2002)
  • sziget.hu: szerkesztőségi munkatárs (2002–2004)
  • Előadóként részvétel a megyei pedagógiai intézetek által szervezett középiskolai tanártovábbképző programban (2003–2005)
  • 34. Magyar Filmszemle: a kísérleti és kisjátékfilm-szekció előzsűrijének tagja (2003)
  • Metropolis: szerkesztőségi munkatárs (2002–2011)
  • Filmvilág: külső munkatárs (2012 óta)
  • Filmalap: reader (2017–2019)
  • Inkubátor: zsűritag (2018); az előzsűri tagja (2021)

Oktatott tárgyak

  • Bevezetés az egyetemes filmtörténetbe
  • Egyetemes filmtörténet a hetvenes–nyolcvanas években
  • Hollywoodi Reneszánsz és Új-Hollywood
  • Filmpublicisztika
  • Műfajelméleti és műfajtörténeti kurzusok: film noir, gengszterfilm, western, melodráma stb.
  • Magyar műfaji film

A következő tanszéki ügyekben őt érdemes keresni

  • Tudományos Diákkör
  • Szakirányválasztás

Elérhetőségek