Filmklubok és fesztiválok

FÉNYíRÓ

fenyirofilmlubplakat
Írta: film

BKF FÉNYIRÓ FILMKLUB 

A BKF Fényíró Filmklub február 18-tól ismét elindul. Minden szerdán este 7-kor kezdődnek a programok a Művész mozi (Oktogonnál) Chaplin Termében.

Külső érdeklődők diákigazolvánnyal ebben a félévben ingyenesen látogathatják az előadásokat.

Program:

Március 25.: Miklauzic Bence – Parkoló

Április 1.: Gothár Péter – Ajándék ez a nap

Április 15.: Fazekas Csaba – Boldog születésnapot

Április 22.: Hajdu Szabolcs – Délibáb

Április 29.: Borbás István – Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezéséről

A szervezők ajánlása:

MÁRC. 25.:

Miklauzic Bence  azok közé a fiatal rendezők közé tartozik, akik annak a bizonyos legendás, utolsó Simó osztálynak a tagjaiként végezték el a Filmművészetit, és akikből később a Madzag filmegylet jött létre. Korábban a Fényíró Filmklubban már vetítették a Zöld sárkány c. filmjét, amikor Vecsernyés János operatőr volt a vendég.

PARKOLÓ c. filmje most készült el, és ilyen szempontból kivételes a filmklubban, hisz éppen moziban futó filmet még nem vetítették. Bizonyos értelemben van rokonság a Zöld sárkány, és a Parkoló között, hisz itt is két ember és két életfilozófia párbajáról van szó, csakhogy ez utóbbiban valóban életre-halálra megy a küzdelem.

* * *

ÁPR. 1.

Gothár Péter rendező mind a magyar film, mind a magyar színházi élet meghatározó alakja. Máig is mindkét területen jelen van és munkái mindig nagyon erős szakmai és kritikai visszhangot kapnak. Színészekkel való munkája azért is különleges, mert kevés olyan filmrendező van, aki a színészek igazi otthonában, a színházban ilyen komoly tapasztalatokkal, ennyire komoly szakmai sikerekkel rendelkezik, és azt a világot ennyire belülről ismeri.

Először természetesen a Megáll az idő című filmjét szerették volna vetíteni, hisz ez szinte emblematikus filmjévé vált. Péter épp ezért kérte, hogy ne ezt a filmet vetítsék. A választás az AJÁNDÉK EZ A NAP c. egyik legelső filmjére esett, amelyet a mai generáció szinte biztosan nem láthatott. Pedig ez a  film, amelyet Koltai Lajos operatőrrel készített, nemcsak a személyes belépője volt a filmszakmába, hanem rögtön egy korszakot meghatározó emblematikus filmmé vált. A filmben érdemes megfigyelni, hogy a hosszú beállításokban dolgozó kézikamera hogyan vállal a szokásosnál sokkal intenzívebb szerepet a történet elmesélésében.

Mivel a beszélgetés során biztosan szóba kerül a Megáll az idő, érdemes megtekinteni ezt a filmet, amely szintén a magyar filmtörténet fontos része.

https://www.youtube.com/watch?v=cxIzPx1AgwM

* * *

ÁPR. 8.

T a v a s z i   s z ü n e t

* * *

ÁPR. 15.

Fazekas Csaba rendező, abba a vonulatba tartozik, akiket elsősorban azért szeretnének bemutatni, mert a ma dolgozó fiatal rendezőgeneráció aktív tagjai, és még olyan közel van a pályakezdéshez, hogy egy mai, pályakezdés előtt álló számára úgy mesélhet minderről, mint akivel ez most történik, illetve történt meg az életében.

Bár a mozik épp vetítik Swing c. filmjét, most pályakezdő filmjét, a BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT címűt vetítik le, amelyet méltatlanul keveset játszottak, így szinte nem is volt alkalma befutni azt a pályát, amit megérdemelt volna. Ez a film olyan hangon beszél, amely gyorsan utat talál majd a filmklub fiatal nézőihez.

* * *

ÁPR. 22. kivételesen a BUNUEL teremben!

Hajdu Szabolcs volt már a Fényíró vendége, de legutóbbi filmje a DÉLIBÁB, amelynek gyakorlatilag nem is volt bemutatója, most készült el. Ezúton szeretnének ennek a filmnek legalább a klub lehetőségein belül egy “igazi” bemutatót tartani.

Szabolcs is és a film operatőre, Nagy András is a BKF tanárai, és a filmklub egyik felvállalt célja éppen ez, hogy teret adjanak a tanároknak, hogy bemutathassák új munkáikat.

* * *

ÁPR. 29.

Borbás István, a Svédországban élő magyar származású operatőr 1984 óta dolgozik együtt Roy Andresson (Dalok a második emeletről, Te aki élsz) rendezővel. Az együtt töltött 30 év alatt számtalan különböző hosszúságú filmet készítettek együtt, a 15 másodpercestől a két órásig.

Az EGY GALAMB LEÜLT EGY ÁGRA, HOGY TŰNŐDJÖN A LÉTEZÉSRŐL, Roy Andresson rendező  legújabb filmje, amely a tavalyi Velencei fesztivál nagydíját kapta. A rendezőt úgy tartja számon a kritika, mint aki ott folytatja a filmművészetet, ahol Bunuel abbahagyta.  A filmet most mutatják be Magyarországon, és ezért különösen érdekes, hogy beszélgethetünk a készítés folyamatáról és körülményeiről a film operatőrével.