Kovács András Bálint

Bemutatkozás

KovacsABA filmelmélet és filmtörténet szak alapítója az ELTÉ-n, ahol 1984 óta tanít. Vendégoktató volt a Stockholmi egyetemen, a párizsi Sorbonne és École Normale Supérieure egyetemeken, valamint a University of California San Diegon, ahol jelenleg visszatérő vendégoktató. Fő kutatási területe a modern európai művészfilm, és a művészetbefogadás pszichológiai elméletei. Kurzusokat tart a modern film, a filmelemzés és a kognitív filmelmélet témáiban. Kutatószemináriumot tart statisztikai stíluselemzésből. Doktori órákat tart tudományos szövegírás gyakorlatából és a gyakorlati szakirányosok számára forgatókönyv-fejlesztésből.

Legfontosabb publikációk

  • Focalisation, Attachment, and Film viewers’ Responses to Film Characters: Experimental Design with Qualitative Data Collection. (co-author) in: CarrieLynn D. Reinhard and Christopher J. Olson (eds.) Making Sense of Cinema. Empirical Studies into Film Spectators and Spectatorphip. Bloomsbury Academic.
  • S. Benini, M. Svanera, N. Adami, R. Leonardi, and A. B. Kovács, “Shot scale distribution in art films,”Multimedia Tools and Applications DOI 10.1007/s11042-016-3339-9. 1-29.
  • Esztétika: Filozófia, ideológia, tudomány. 2000 június. 2015.
  • Shot Scale Distribution: An authorial fingerprint or a cognitive pattern? Projections, Winter, Vol. 8 no. 2. pp. 50-70. 2014.
  • Causal Thinking and Narration. Projections No. 1 pp. 51-68. 2011.
  • The Cinema of Béla Tarr. Columbia, 2013. (Magyarul és törökül is)
  • Mozgóképelemzés. Palatinus, 2009.
  • Screening Modernism. Chicago University Press, 2008.
  • A modern film irányzatai. Palatinus, 2005.
  • A film szerint a világ. Palatinus, 2002.
  • Tarkovszkij (Szilagyi Ákossal közösen). Helikon, 1992.
  • Metropolis, Paris. Képzőművészeti Kiadó, 1992.
  • Andrei Tarkovsky. In: The Routledge Companion to Philosophy and Film, pp. 581-590. 2008.
  • Things That Come After Another. New Review of Film and Television Studies. NY, London. pp. 157-173. 2006.
  • Sartre, the Philosphy of Nothingness and the Modern Melodrama. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. pp. 135-145. 2005.
  • Gábor Bódy: precursor of the digital age. In: East European Cinemas. Routledge. NY, London, pp. 151-165. 2002.
  • The Film History of Thought. In: The brain is the screen: Deleuze and the philosophy of cinema. University of Minnesota Press, pp. 153-170. 1997.

Egyéb munkák

  • A Magyar Nemzeti Filmalap döntőbizottságának tagja (2011-)
  • A NAVA alapítója és szakmai igazgatója (2006-2009)
  • A Párizsi Magyar Intézet igazgatója és a követség kulturális tanácsosa (1995-1999)
  • Filmvilág című folyóirat szerkesztője (1983-1995)
  • Tarr Béla Kárhozat című filmjének művészeti konzultánsa (1988)
  • A Balázs Béla Stúdió, művészeti konzultánsa (1984-1986)

Oktatott tárgyak

  • A modernizmus előzményei az ötvenes években
  • Modernizmus a hatvanas években
  • Kognitív filmelmélet
  • Statisztikai stíluselemzés
  • Forgatókönyv-fejlesztés

Javasolt szakdolgozati témák

  • Részletes témák itt.

Elérhetőségek

  • E-mail: kovacs.andras.balint@btk.elte.hu
  • Szoba: főépület, földszint 46. (térkép)
  • Fogadóóra