Bemutatkozás
Az ELTE Filmtudomány Tanszék adjunktusa 2008 óta.
Magyar-angol szakos (BA) és szociolingvisztikai (MA) tanulmányai után az ELTE BTK Filozófiatudományi Doktori Iskola Esztétika Programjának PhD hallgatójaként disszertációját az arcnagyközeli plán filmtörténeti és filmelméleti kérdéseiről írta. Néhány évig a PPKE Kommunikáció Intézetének tanársegédje, illetve az EVJTF Művelődésszervező Tanszékének, valamint a Sapientia EMT Fotó, film, videó szakának óraadó tanára.
A 2001 óta megjelenő Filmtett mozgóképes havilap (2008-tól: www.filmtett.ro) alapító-, majd felelős szerkesztője (2001–2015), a Metropolis filmtörténeti és filmelméleti folyóirat szerkesztője (2019–).
Színházi- és filmkritikái, fordításai és tanulmányai 1995 óta a Színház, Ellenfény, Korunk, Idea, Balkon, Pannonhalmi Szemle, Enigma, Filmtett, Filmvilág, Filmkultúra, Apertúra, Metropolis, Disegno, Studies of Eastern European Cinema, Acta Universitatis Sapientiae: Film and Media Studies, Illuminace c. lapokban, illetve angol, román és német nyelvű tanulmánykötetekben jelentek meg.
2015 óta a Magyar Filmtörténeti Kutatócsoport A magyar film társadalomtörténete c. kutatási projektjének tagja. Kutatási és érdeklődési területei: klasszikus- és kognitív filmelmélet, vizualitáskutatás, traumaelmélet, dokumentumfilm.
Legfontosabb publikációk
- Margitházi Beja: „Mindenkit úgy kell leültetni, hogy benne legyen a gépben”: Az erdélyi némafilm tableau-esztétikája. Filmtett 12.29.
- Margitházi Beja–Barts Lívia: Visualizing Theory: Text-visualization as a Teaching Practice for Academic Reading in the Humanities. In: Caroline, Cambre; Edna, Barromi-Perlman; David, Herman Jr. (ed.) Visual Pedagogies: Concepts, Cases& Practices. Leiden: Brill. (2022) pp. 264-282.
- Embodying Sense Memory: Archive Image and Traumatic Experience in Son of Saul, Warsaw Uprising and Regina. Studies in Eastern European Cinema (2018). no. 9 pp. 1–19.
- „Ez itt a táj, kapitulálj, beljebb…” Férfi identitás és férfiképzelet az ezredforduló utáni epizodikus Budapest-filmek paratereiben. In: Győri, Zsolt; Kalmár, György (szerk.): Nemek és etnikumok terei a magyar filmben. Debrecen: Egyetemi Kiadó, 2018. pp. 86-103.
- Margitházi Beja: Felfelé a lejtőn: Női mobilitástörténetek a rendszerváltás utáni magyar filmben. Metropolis 23 (2019) pp. 30-47.
- A jelenlét minősége. Minimalista arc- és játékstílus kortárs magyar játékfilmekben. Színház (2017) no. 5. pp. 19-22.
- Képesített szövegek. A szövegvizualizációs módszer a (film)elméleti (felső)oktatásban. Apertúra tél (Barts Líviával)
- Érzelemgép, fertőzés és tükörneuronok. Az érzelmek és affektusok problémája a filmelméletben. Metropolis 21 (2017) no. 3. pp. 6–15.
- A pikkely-pixeltől a kvantum-végtelenig. Látványosított textúrák és a késő kapitalizmus érzéki logikája a kortárs hollywoodi effekt-filmekben. Metropolis 21 (2017) no. 1. pp. 28–45.
- See More. Think Big. The IMAX Brand Before and After Digital Remastering. In: Pethő Ágnes (ed.): Film in the Post-Media Age. Cambridge Scholars Publishing, 2012. pp. 143–
- “Last night I was in the Kingdom of Shadows…” The Role of Body and Senses in Various “First Contact” Narratives. Apertúra ősz.
- Az arc mozija. Közelkép és filmstílus.Kolozsvár: Koinónia, 2008.
- Kulesov örök! (?) Arc és közelkép szerepe egy „felejthetetlen” kísérlet effektusaiban. Filmkultúra, 2007.
- A stílus szűrőjén át – Wong Kar-wai filmjeinek facialitásáról. Metropolis 9 (2005) no. 4. pp. 112−133.
- „Csordapásztorok midőn…” – Transzszilván transzcendencia és képpoétika Szőts István: Emberek a havason c. filmjében.Metropolis2 (1998) no. 2. pp. 102–113.
Egyéb munkák
- A Vizuális retorika (2010/64.) Enigma szám társszerkesztője (Blaskó Ágnessel)
- A Vizuális kommunikáció (Budapest: Typotex, 2010) szöveggyűjtemény társszerkesztője
- A Metropolis filmelméleti és filmtörténeti folyóirat szerkesztője (2019–)
- NECS (European Network for Cinema and Media Sudies) tagja (2009–)
- Magyar Filmtudományi Társaság tagja (2019–)
- MUÓSZ tagja (2023–)
- Utazó Rajziskola (képzőművészeti projekt, Blaskó Ágnessel, Stúdió Galéria, Budapest, 2010.)
- Sounds of Kitchen (képzőművészeti projekt, Szabó Péterrel, The KNOT Project, Berlin, 2010.)
Oktatott tárgyak
- Film és pszichológia
- Film és trauma
- Kritikai szakszövegolvasás
- Filmelemzés: A filmkép
- Szövegvizualizáció
- Research Methodology
- Critical Reading
Javasolt szakdolgozati témák
- Részletes témák itt.
A következő tanszéki ügyekben őt érdemes keresni:
- Filmtudomány MA tanulmányi ügyek