Varga Balázs

Bemutatkozás

Varga Balázs

1970-ben született Budapesten. Az ELTE BTK történelem szakán 1993-ban, népművelés szakon pedig 1994-ben diplomázott. Ugyanitt, a Társadalom- és Gazdaságtörténeti Doktori Programon, 2008-ban szerzett PhD fokozatot. Disszertációjának címe: Filmirányítás, gyártástörténet és politika Magyarországon 1957–1963.
1993 és 2007 között a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa volt. 2007 óta az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének munkatársa.
1997 óta tanít vendégelőadóként különböző magyar felsőoktatási intézményekben. A Metropolis filmtörténeti és filmelméleti folyóirat alapító szerkesztője. 1991 óta jelennek meg írásai magyar filmtörténetről és kortárs filmről különböző magyar és nemzetközi folyóiratokban és tanulmánykötetekben.

Legfontosabb publikációk

  • Filmrendszerváltások: A magyar játékfilm intézményeinek átalakulása 1990–2010. Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2016.
  • Quest for coherence and continuity: Squelization in Central European popular cinemas in the late 1980s and early 1990s. Studies in Eastern European Cinema (2018) no. 1. pp. 15–32.
  • Transformations: Hungarian Popular Cinema in the 1950s. In: Ostrowska, Dorota – Pitassio, Francesco – Varga Zsuzsanna (eds.): Popular Cinemas in Central Europe: Film Cultures and Histories. New York: I.B. Tauris, 2017. pp. 85–101.
  • The Missing Middle. Trends, and Genres in Hungarian Popular Cinema after the Political Changes.In: Dudková, Jana –Misiková, Katarina (eds.): Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media. Bratislava: Academy of Performing Arts, Institute of Theatre and Film Research-The Slovak Academy of Sciences, 2016. pp. 97–116.
  • Többszörös szorításban: Maszkulinitáskoncepciók kortárs magyar romantikus vígjátékokban. Metropolis (2016) no. 4. pp. 40–56.
  • Presztízspiacok: Filmek, szerzők és nemzeti filmkultúrák a nemzetközi filmfesztiválok kortárs hálózatában. Metropolis (2016) no. 3. pp. 40–51.
  • A magyar filmkultúra régi és új határai. In: Antalóczy Tímea (szerk.) Határtalan médiakultúra. Budapest: Wolters Kluwer, 2015. pp. 27-49.
  • Terek és szerepek: tér és identitás Hajdu Szabolcs filmjeiben. In: Győri Zsolt, Kalmár György (szerk.) Tér, hatalom és identitás viszonyai a magyar filmben. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.
  • Sufnituning és médiadesign: Magyar filmvígjátékok a rendszerváltás utáni évtizedekben. Metropolis (2014) no. 4. 38–49.
  • Idomítás és elvadítás ‒ A kulturális és társadalmi idegenség kortárs filmes variációi: Mundruczó Kornél: Fehér Isten. Műhely (2014) nos. 5-6.
  • A fel nem ismerhető ország: Kortárs magyar filmek Magyarországa. In: Orbán Katalin, Gács Anna (szerk.): Emlékkerti kőoroszlán: Írások György Péter 60. születésnapjára. Budapest: ELTE Bölcsészettudományi Kar, 2014. pp. 293-301
  • Tradition and Modernization. Contemporary HungarianPopular Cinema. Images (2013) 22. 175–187.
  • Take the Money and…? Questions of Self-governance in the Hungarian Film Industry. Iluminace(2012) no. 4.
  • Egyedül álló. A torinói ló értelmezései magyar és angol nyelvű írások tükrében. Filmszem (2012) no. 2. pp. 42–53.
  • Akortárs magyar film mint kutatási probléma. Metropolis (2011) no. 3. pp. 8–19.
  • Hollywoodon innen és túl: Bevezető a magyar műfaji film összeállításhoz. [Pápai Zsolttal közösen] Metropolis (2010) no. 1. pp. 8–22.

Oktatott tárgyak

  • modern és kortárs magyar film
  • kortárs egyetemes film
  • dokumentumfilm-elmélet
  • írásgyakorlat
  • kutatásmódszertan

Javasolt szakdolgozati témák

  • Részletes témák itt.

A következő tanszéki ügyekben őt érdemes keresni:

  • Magyar nyelvű elméleti MA képzés tanulmányi ügyei

Elérhetőségek

  • e-mail: vargabalazsbalazs@gmail.com
  • szoba: főépület, alagsor -134. (térkép)
  • fogadóóra

Neked mi jár a fejedben?