Vincze Teréz

Bemutatkozás

VinczeTerez2000-ben az ELTE magyar nyelv és irodalom szakán, 2001-ben esztétika szakán diplomázott, illetve az ELTE mozgóképelmélet és pedagógia, valamint irodalomelmélet szakprogramjain szerzett oklevelet. 2009-ben az ELTE Esztétika Tanszék doktori programján szerzett doktori (Ph.D.) fokozatot, doktori értekezésének címe: Szerző a tükörben: A filmszerző fogalmának (át)értelmezése kortárs önreflexív filmekben.
1999 és 2002 között az esztergomi Vitéz János Katolikus Tanítóképző Főiskola filmes specializációján filmtörténetet és filmelemzést oktatott. 2002-től meghívott előadóként, 2004-től tanársegédként, 201o-től adjunktusként tanít az ELTE filmelmélet és filmtörténet szakán. 1999 óta a Metropolis filmelméleti és filmtörténeti folyóirat szerkesztője, 2003 és 2009 között főszerkesztője volt.

Legfontosabb publikációk

(teljes publikációs lista: Magyar Tudományos Művek Tára)

Könyv:

  • Szerző a tükörben – Szerzőiség és önreflexió a filmművészetben. (Metropolis könyvtár) Kijárat Kiadó, Budapest, 2013.

Tanulmány:

  • The Phenomenology of Trauma – Sound and Haptic Sensuality in Son of Saul. megjelenés alatt: Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies vol. 13. (2016) no. 2.
  • Remembering Bodies: Picturing the Body in Hungarian Cinema After the Fall of Communism. Studies in Eastern European Cinema, 2016 vol. 7 no. 2 pp. 153–167. doi. 10.1080/2040350X.2016.1155268
  • Testek táguló keretben – Térkoncepciók a modernista magyar filmben. In: Győri Zsolt–Kalmár György (eds.): Tér, hatalom és identitás kérdései a magyar filmben. ZOOM 4. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015. pp. 25–40.
  • A lelkiismeret hangja: Hang és haptikus érzékelés a Saul fia című filmben. Metropolis 19 (2015) no. 2. pp. 58–70.
  • „…akár kinematográfban a szalag-pántlika…” A géptest metafora adaptálása a Taxidermia című filmben. Filmszem 5 (2015) no 1. A magyar film utolsó évtizede. www.filmszem.net
  • Nézem, érzem − Tarr Béla, a „lassú mozi” és a befogadói folyamat, Filmszem, 2012/2.
  • History on Hungarian Television: An Introduction. In: History on television in seven Eastern European countries. (Eds: Cigognetti L, Servetti L, Sorlin P) Instituto Storico Parri, Bologna, 2010, pp 13-27. [Olaszul: La storia nella televisione ungherese. In: La Storia in televisione in sette paesi dell’Europa dell’Est (Eds: Cigognetti L, Servetti L, Sorlin P) Istituto Storico Parri, Bologna, 2010, pp 15-29.]
  • Közelkép a Közel-Keletről: Dokumentum, fikció és önreflexió a kortárs iráni filmben, Pannonhalmi Szemle, 2009/4.
  • Felületkezelés: Önreflexivitás Michael Haneke filmjeiben, Metropolis, 2007/2.
  • Felfedezőút a filmvilág szubkontinensén: Bevezetés Bollywood történetébe és formáiba, Metropolis, 2007/1.
  • Anamnézia: Idő, emlékezés, felejtés Wong Kar-wai filmjeiben, Metropolis, 2005/4.
  • Szemközt a világmindenséggel: Tájábrázolás Gaál István filmjeiben, Metropolis, 2005/3. [Olaszul: Di fronte all’universo. Il paesaggio nei film di István Gaál. In: Pintér Judit és Paolo Vecchi (eds.): Radici: Il cinema di István Gaál, Edizioni Lindau, Torino, 2008.]
  • Játékfilmes dokumentátor: Fekete Ibolya-portré, In: Zalán Vince (ed.): Magyar filmrendezőportrék, Osiris, Budapest, 2004.
  • “Tudod mi az az Ember tragédiája?”, Tarr Béla-portré, Filmtett, 2003/no. 33.
  • Hosszútávon lázadó: Tony Richardson portré, Dunánál, 2002/6.
  • Vissza a valósághoz: az olasz neorealizmus és az angol free cinema, Filmtett, 2001/no. 17. és 2002/no. 18.
  • “A csontváz hamvas bőre” – Az adaptáció változatai Pacskovszky József Esti Kornél csodálatos utazása és Szász János Witman fiúk című filmjében, In: Gács Anna és Gelencsér Gábor (eds.): Adoptációk, JAK Könyvek-Kijárat Kiadó, Budapest, 2000.
  • “Csak nézni, hogy telik a kurva élet”, avagy profán mitológia. Tarr Béla Sátántangó című filmjéről, Metropolis, 1997/2.
  • “Keresd tovább magad!”, Identitás és emlékezés Babits Mihály költészetében, Literatura, 1996/2.

Egyéb munkák

  • 2007 óta a NECS (European Network for Cinema and Media Sudies) tagja
  • 2000 óta a MÚOSZ Filmkritikus szakosztályának és a FIPRESCI (The International Federation of Film Critics) magyar tagozatának tagja
  • 2019-ben a Hongkongi Nemzetközi Filmfesztivál filmkritikus-zsűrijének tagja
  • 2016-ban a tajvani Golden Horse Film Festival and Awards filmkritikus-zsűrijének tagja
  • 2005-ben és 2008-ban a Magyar Filmszemle kísérleti- és kisjátékfilmes, illetve játékfilmes előzsűrijének tagja
  • 2005-ben a Jihlava International Documentary Film Festival nemzetközi zsűrijének tagja
  • Thomas Elsaesser: A német újfilm című kötetének (Palatinus, Budapest, 2004.) szerkesztése és szaklektorálása

Oktatott tárgyak

  • Klasszikus filmelmélet
  • Modern filmelmélet
  • Filmelemzés
  • Feminista filmelmélet
  • A filmmusical elmélete és története
  • Önreflexió a filmművészetben
  • Dél-koreai film

Javasolt szakdolgozati témák

  • Részletes témák itt.

A következő tanszéki ügyekben őt érdemes keresni:

  • Tanszéki weblap, Facebook-oldal
  • Elektronikus könyvtár

Elérhetőségek